måndag 19 februari 2018

Jot 2018 januari Geometric shapes

Första temat i Jot 2018 var geometric shapes.

Första veckan skulle vi leka med pappersfigurer. Som ett resultat av det fick jag ihop den här sidan. Vi uppmanades att inspireras av någon konstnär och lägga till något från denna konstnär. Jag valde Carl Larsson och från honom har jag valt att lägga till något litet rött på min sida.

Bakom väderkvarnen finns det en bit papper som jag inte har målat över och den biten fick sätta färgskalan till resten av sidan.



Första veckan var det också en bonuslektion som handlade om att binda en liten journal och den skulle bindas med sadelstygn. Först tänkte jag inte göra någon journal, men sedan ändrade jag mig och gjorde den här



Den andra veckan handlade det om konstskolan Bauhaus som fanns i Tyskland mellan första och andra världskriget. Första övningen handlade om att leka med geometriska former på så många olika sätt som möjligt. Jag valde att limma fast mina cirklar när jag hade lekt klart.



Den stora lektionen handlade om att använda tekniken och måla en art journalsida. Vi skulle "svara" på den sida som vi gjorde den första veckan. Så dockan är på samma ställe, istället för det stora huset har jag ett plank, kullarna är kvar men solen har blivit en bil. De små husen har blivit grenarna i en gran och blommorna har blivit pilar.



Den tredje veckan var det bara en liten lektion och den handlade om stora bokstäver. Vi skulle klottra stora bokstäver. Jag tog hjälp av Pinterest och hittade några som jag har försökt att återge







Fjärde veckan handlade om vinter och hur man ska tänka för att kunna göra simpla figurer. Det var definitivt inte enkelt och jag antar att det måste förklaras att det är en liten hermelin och ett rådjur som jag har försökt att måla :-)



Sista lektionen i januari handlade om blyerts och om att vara expressionistisk. Det blev inte det vackraste jag gjort men det är vad det är :-)





Inga kommentarer: