måndag 18 maj 2015

The blank page and how to face it!

Jag verkligen avskyr att bli kladdig om fingrarna. Jag har svårt att fullfölja något som sträcker sig över en längre tidsperiod. Därför är det en utmaning för mig att vara med i något som Documented Life Project 2015 ledd av Artofthe5th.com

När jag var i Toronto förra året så hittade jag en anteckningsbok i A5 storlek och som det står Bright ideas på framsidan. När jag köpte anteckningsboken så tänkte jag på att använda den som Art Journal. Till det här tyckte jag att den passade perfekt.



Efter att ha avslutat januari så kom jag fram till att bokens blad inte klarar av att blötas ner igen och igen, så efter det har jag använt akvarellpapper istället som jag sedan tejpar in i boken. Jag har också insett att jag måste plocka ut sidor som jag inte kommer att använda för det här projektet. Boken kommer ändå att se ut som en rondell.

I januari var månadstemat The blank page and How to face it! Varje vecka har sedan en Art challenge och en Journal prompt.

Första veckan var Art challenge - Book paper och Journal prompten - Be your own goal keeper.

Jag slutade göra nyårslöften för flera år sedan, så det fick bli Egen Tid, som ett önskemål istället. Bokpapper finns i botten och uppe på det gesso och blå akrylfärg i flera lager. Även glitterfärgen är akrylfärg.



Det finns en facebook grupp för det här och givetvis lägger jag upp mina alster där. Första veckan togs emot så här



Andra veckan var Art challenge - Gesso och Journal prompt - The beginning is always today.

Gesso i botten men även i de mörkare bitarna, där jag har blandat i mistpulver och dessutom dragit med Distress ink på för att texten i masken jag använt skulle synas. Även den här är målad med akrylfärg. Rutmönstret är skapat med Modeling paste. Ringarna är stämplat med en toapappersrulle. De vita i några av ringarna är gesso. I det vita har jag sedan skrivit prompten.



Och på facebook togs det emot så här



Tredje veckan var Art Challenge - The colour wheel och Journal prompt - I found I could say things with colour and shapes that I couldn't say any other way.

Även här är det gesso i botten. Sedan sprayade jag ytan med en spraymist och lät det torka. Sedan stansade jag ut 60 fjärilar som jag färglade med 60 olika färger med färgpennor. Fjärilarna limmade jag sedan fast utan att tänka på var de hamnade och vilka färger som hamnade var.



Och på facebook togs det emot så här



Fjärde veckan var Art challenge - Writing och Journal prompt Words with friends.

Gesso i botten och på det ett korsordsmönstrat papper där jag skrev word with friends. Detta täckte jag med ett lager svart gesso. Ovanpå det ett lager med 3D gel. Jag gjorde ett a, b, och c som jag dels målade och dels täckte med glitterpulver. Tyvärr missade jag att jag vände både a och b åt fel håll, så nu måste jag ju säga att det var meningen (hmm). I mitt förråd av scrapbookingprylar finns det bokstäver i plast som nästan ser ut som speglar. Dessa tog jag och skrev "du finns i mina tankar"



Och på facebook togs det emot så här



Femte veckan var Art challenge - Under paper (paper on your work table that gets all inky while you work) och Journal prompt - What lies beneath?

Här handlade det om att använda det kladdpapper som man har för att skydda sitt bord när man målar. Det här pappret kastar jag alltid, så nu fick jag skapa ett sådant papper. Smörgåspapper fyllt med akrylfärg i ett kladdigt mönster. Från det pappret stansade jag ut ett antal blommor som jag satte ihop samt ett otal antal flygfän. Dessa limmade jag på min bakgrund. Bakgrunden är gjord med vattenfärger. Den högra sidan målade jag med en pensel med vattenbehållare och den vänstra sidan blötte jag först ned helt och hållet och sedan duttade jag med en vanlig pensel fylld med vattenfärg som sedan flöt ut.



Och på facebook togs det emot så här



När månaden var slut gjorde jag ett sammanställningsuppslag. Med tanke på att det är vinter i januari så fick det bli ett vintertema.

Inga kommentarer: