måndag 17 februari 2014

greven och grevinnan Af Snorkig

I den första layouten som jag gjorde passade jag på att ta ut svängarna rejält. Planeringen av layouten började jag egentligen innan fotona togs. Yngsta dottern och jag var på Stockholms slott och gick runt på allt som vi fick. Bland annat gick vi till livrustkammaren. På väg in där så stod ett fotoplank med dräkter till en kvinna och man i barockstil. Jag förstod att jag aldrig skulle få dottern att spela rollen av de båda personerna så istället fick hon äran att vara fotografen.

När jag sedan såg bilderna var jag inte jättenöjd med resultatet. Bakgrunden var ganska tråkig och själv syntes jag betydligt mer än vad jag ville. Efter en del funderande bestämde jag mig för att klippa bort alla oönskade delar av korten och sätta ihop dem till ett, men vad skulle jag hitta på till bakgrunden? Efter en del funderande bestämde jag mig för att göra en tavla med guldram, fortfarande osäker på bakgrunden. Tavlan i sin tur måste ju hänga på en vägg, så då bestämde jag mig för att göra en tygtapetserad vägg med sydda pärlor. Här borde någon ha stoppat mig, men ingen visste vad jag tänkte.

Fodertyg inköptes och sicksackades fast med maskin. Pärlor syddes fast en och en (och det vill jag nog inte göra om). Guldram tillverkades i två olika guldpapper, men hur fanken ska bakgrunden se ut?

Ett porträtt från förr i tiden är gjort med olja, alltså bör bakgrunden göras i olja. Smart tänkt, men om man aldrig målat i olja, så vet man inte att det tar månader innan det har torkat. Detta fick jag reda på när jag dagar senare fortfarande hade färg på mina fingrar när jag kände på målningen. Det är tur att det finns kameror så att jag kunde fota av bakgrunden istället. Nu blev det mycket text och inga bilder, men nu är det dags för bilderna.

Layouten



Detaljer











Själva målningen



Toffee-Nose
Oh my word, I soooooo desperately wanted to reach out and touch this layout, it looks so tactile; I love it. This must evoke such a fun memory for you. I cant believe how brave you have been trying out so many new techniques in a new layout. It looks amazing, but I imagine only another crafter would appreciate the amount of work that has gone into this.


Af Snorkig
Men ooooooh, så gärna jag vill sträcka ut handen och känna på den här layouten, den ser så sensitiv ut; jag älskar det. Det här måste vara ett roligt minne för dig. Jag kan inte begripa hur modig du har varit med att prova på så många nya tekniker i en ny layout. Det ser fantastiskt ut, men jag antar att bara en annan scrappare uppskattar det arbete som har lagts ner på detta.

Inga kommentarer: